Προς
Τον Πρωθυπουργό της Ελλάδος κ. Αλέξη Τσίπρα
κ. Πάνο Καμμένο, Πρόεδρο των ΑΝΕΛ, του κόμματος της συγκυβέρνησης
Τον Υπουργό Παιδείας κ. Νίκο Φίλη
κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης
Αρχηγούς όλων των Πολιτικών Kομμάτων
Όλα τα μέλη της Βουλής των Ελλήνων
Την Ακαδημία Αθηνών
Την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας
Τα Ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
Τις Ελληνικές Φιλολογικές Ενώσεις (Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων).
Τις εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές οργανώσεις ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ.
Τους εκπροσώπους της πνευματικής ζωής της χώρας
Οι υπογράφοντες Έλληνες Πανεπιστημιακοί Καθηγητές και άλλοι πνευματικοί άνθρωποι με κατάπληξη, απογοήτευση και οδύνη παρακολουθούμε τη διαρκή υποβάθμιση της κλασικής παιδείας στο γυμνάσιο και λύκειο της Ελλάδας, την οποία συστηματικά και εμπρόθετα προωθεί το Υπουργείο Παιδείας.
Μετά την πρωτοφανή κατάργηση στα λύκεια της διδασκαλίας του Επιταφίου που ο Θουκυδίδης αποδίδει στον Περικλή, δηλαδή ενός κειμένου το οποίο προσφυώς έχει χαρακτηριστεί «Ο διθύραμβος της δημοκρατίας», καταφέρονται τώρα στο γυμνάσιο καίρια πλήγματα κατά της κλασικής παιδείας:
1. Με την αφαίρεση από κάθε τάξη μιας εβδομαδιαίας ώρας διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών.
2. Με την τοποθέτηση του μαθήματος εκτός των προαγωγικών και των απολυτηρίων εξετάσεων στο γυμνάσιο – ένα μέτρο που καθιστά τα Αρχαία Ελληνικά στην κυριολεξία «παρία» του ωρολογίου προγράμματος και προοιωνίζεται τη μελλοντική τυπική, πλέον, κατάργησή τους ως διδασκόμενου μαθήματος.
Είναι στ’ αλήθεια τραγικό να αναγνωρίζουν ομόφωνα οι ξένοι την τεράστια συμβολή της κλασικής παιδείας στη διαμόρφωση του πολιτισμού της Δύσης και την ίδια στιγμή να μεθοδεύεται ο οριστικός ενταφιασμός της παιδείας αυτής στην ίδια τη γενέθλια χώρα της! Με κίνδυνο, λοιπόν, να υποχρεωθούμε στην επανάληψη κοινοτοπικών αλλά αδιαφιλονίκητων αληθειών, ας μας επιτραπεί να επισημάνουμε τα εξής.
Στα αρχαία ελληνικά κείμενα διατυπώνονται κατά τρόπο καίριο και σαφή τα μεγάλα ανθρώπινα προβλήματα και συλλαμβάνονται οι αξίες που κατοχυρώνουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Όποιος «ζυμώνεται» με την αρχαία γραμματεία, στην οποία παρακολουθούμε τη σταδιακή επικράτηση και κυριαρχία του λόγου έναντι του μύθου, τείνει να αντιμετωπίζει άφοβα την αλήθεια, συγκινείται από τις εκφάνσεις του ωραίου, εθίζεται στην τήρηση του μέτρου, ασκείται στην αυτογνωσία και τον αυτοσεβασμό, μυείται στην απορία και την έρευνα και ενστερνίζεται το ιδεώδες της ελευθερίας. Αν οι διανοούμενοι και οι φιλόσοφοι σε διεθνές επίπεδο ξεκινούν από την αρχαία γραμματεία και επιστρέφουν διαρκώς σ’ αυτήν για να ανανεώσουν τις πηγές της έμπνευσής τους, αυτό συμβαίνει, γιατί η συγκεκριμένη γραμματεία αποτελεί πρώτης τάξεως αγωγή σκέψης και ήθους. Αυτά όλα βέβαια ισχύουν κατά μείζονα λόγο για τον Έλληνα μαθητή και σπουδαστή, του οποίου η εθνική συνείδηση και η πολιτιστική ιδιοπροσωπία συνδέονται άρρηκτα με τη ζωντανή και δημιουργική επικοινωνία με το γραμματειακό πλούτο του ελληνικού παρελθόντος και ειδικότερα της Αρχαίας Ελλάδας.
Οι αρχαιοελληνικές, όμως, ιδέες και αξίες συνυφαίνονται άμεσα με την αρχαία ελληνική γλώσσα, μέσω της οποίας έχουν συλληφθεί και διατυπωθεί. Η εξοικείωση του Έλληνα μαθητή με την αρχαία ελληνική γλώσσα είναι πολλαπλά ευεργετική, γιατί:
1. Συμβάλλει στη «μετά λόγου γνώσεως» εκμάθηση και χρήση της Νέας Ελληνικής (Δημοτικής).
2. Προστατεύει από την εισβολή στη Νέα Ελληνική ξενόφερτων όρων και νεολογισμών.
3. Ελαχιστοποιεί τις περιπτώσεις κακοποίησης της μητρικής γλώσσας.
4. Καταπολεμά την τάση για εκφραστική προχειρότητα και γλωσσική ασυδοσία. Και το πιο σημαντικό,
5. Καθιστά δυνατή την εξοικείωση με τις παλαιότερες μορφές της γλώσσας μας, ώστε να επιτευχθεί η επικοινωνία με τη διαχρονική γραμματειακή παραγωγή της Ελλάδας.
Με αυτά τα δεδομένα, απευθύνουμε έκκληση στην πολιτική και την πνευματική ηγεσία της χώρας να μεριμνήσει για την ουσιαστική αναβάθμιση και ενίσχυση των κλασικών σπουδών στην ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η Αρχαία Ελληνική γλώσσα είναι το έδαφος στο οποίο ή Νέα Ελληνική ριζώνει και ανθοφορεί και όχι ο αντίπαλος της Νέας Ελληνικής. Καλούμε επομένως και τις Ελληνίδες και τους Έλληνες φιλολόγους να βάλουν με τον εαυτό τους και με την παιδεία του τόπου ένα ιστορικό στοίχημα: επιστρατεύοντας το πάθος, τον ενθουσιασμό, την έμπνευση, την ευρηματικότητα, το ταλέντο και το μεράκι που διαθέτουν, να εισαγάγουν αλλαγές στην διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών με σκοπό να εμπνεύσουν στους μαθητές τους την αγάπη και το σεβασμό για το μάθημα, συμβάλλοντας έτσι στην παιδευτική ανάκαμψη και την πολιτιστική αναγέννηση της χώρας.
Οφείλουμε, επί τέλους να συνειδητοποιήσουμε ότι σε μια χώρα με υπογεννητικότητα, οξύτατη οικονομική κρίση, μαζική μετανάστευση νέων επιστημόνων στο εξωτερικό και εισροή χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων, η μεθοδευμένη αποκοπή των Ελλήνων μαθητών από την αρχαία ελληνική γλώσσα είναι για την παιδεία του τόπου ένα είδος πολιτιστικής γενοκτονίας, που μακροπρόθεσμα θέτει σε κίνδυνο την ίδια την εθνική επιβίωση του ελληνισμού. Αντίθετα, αν για την πολλαπλά χειμαζόμενη Ελλάδα ο τουρισμός θεωρείται η «βαριά βιομηχανία» της, η ζωντανή σύνδεση των Ελλήνων μαθητών με την αρχαία ελληνική γλώσσα, καθώς και με τον αξιακό και το νοηματικό πλούτο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, αποτελεί την ιδανικότερη αμυντική θωράκιση του ελληνισμού και μία από τις βασικότερες προϋποθέσεις για πολιτιστική και εθνική αναγέννηση της χώρας.
Ας πάψουμε να πριονίζουμε εμείς οι ίδιοι το πολιτιστικό κλαδί στο οποίο ακουμπάμε ως έθνος.
Οι καιροί δεν επιτρέπουν να «παίζομεν εν ου παικτοίς».
18.- Παντελής Δημήτριος,
Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ΕΛΛΑΣ
46.- Αθανασούλης
Γεράσιμος, Καθηγητής ΕΜΠΣχολή Ναυπηγών
Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΛΛΑΣ
61.- ΜΠΑΡΔΗΣ NIKOLAOS , ΙΑΤΡΟΣ, MD, ΑΘΗΝΑ, ΕΛΛΑΣ
62.-
Katsifis Spiros, PhD Professor and Chair, Biology University of
Bridgeport, Brtidgeport CT, USA
63.-
Noutsis Konstantinos, MD ex-Director Evangelismos Hospital, GREECE
64.- Fountzoulas Costas G., School of Engineering, Widener University,
Philadelphia, USA
65.- Αντιναύαρχος Χρανιώτης Γεώργιος Π. ΠΝ (εα), Vice Admiral Georgios P.
Chraniotis HN (ret)Ιδρυτής και Πρόεδρος, Founder and PresidentPatron of the
Wall Painting & Iconography Diploma, Liturgical Arts Programme, The
Prince’s School of Traditional Arts, Κέντρο Νεοκλασσικής Γλυπτικής ΝΙΚΟΣ
ΣΟΦΙΑΛΑΚΗΣ, The Nikos Sofialakis Center of Neoclassical Sculpture, ΕΛΛΑΣ
66.-
Hatzichronoglou Lena, PhD., Prof. of Classics and Modern Greek. Prof. Of
Humanities at Macomb Community College ; Founder and President of Hellenic
Visions. USA
67.-
Karagiannidis Iordanis, Associate Professor, Division of Digestive Diseases
David Geffen School of Medicine, UCLA, USA
68.- Δρ. Δημούτσος Ι. Ανδρέας Ph.D Παραγωγικότητας, ΕΛΛΑΣ
69.-.
Yfantis E.A., Ph.D. Professor of
Computer Science, USA
70.- Σαραντίδης Απόστολος Κανδιανού, Δάσκαλος στην Καβάλα και Πολιτικός
Επιστήμονας ΕΛΛΑΣ
71.- Πελεκάνος Νίκος,
Καθηγητής Τμήμα Επιστήμης & Τεχνολογίας Υλικών Πανεπιστήμιο Κρήτης,
ΕΛΛΑΣ
72.- Βαρβούνης Γεώργιος, Ph.D. Καθηγητής Οργανικής
Χημείας, Τμήματος Χημείας, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ελλάς.
73.-
Πετράκης Λεωνίδας,
PhD, Chairman of Department of Applied Science and Senior Scientist
(Retired), Brookhaven NationaL Laboratory, USA.
74.- Κατσέτος, Χρίστος Δ., Καθηγητής Ιατρικής,
Πανεπιστήμιο Drexel, Φιλαδέλφεια, ΗΠΑ
75.- Μπάτης
Γεώργιος. Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ, ΕΛΛΑΣ
76.- Γεώργιος Τσαπαρλής, Ph.D., FRSC, Ομότιμος
Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΛΛΑΣ
77.· Zahariadis Nikolaos, Professor of International Studies, Rhodes
College, USA.
78.-
Παπαθανασίου Μαρω Κ., Ομότιμος
Καθηγήτρια, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ, ΕΛΛΑΣ
79.- Καμέας Αχιλλέας,
Αναπληρωτής Καθηγητής, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ΕΛΛΑΣ
80.- Zolotas
Argyrios PhD., Reader, University of Lincoln, United Kingdom Deputy Director of
Research, School of Engineering UK
81.- Μπλύτας Γεωργιος, PhD, Διδάκτωρ Φυσικοχημείας, Συγγραφεύς, Τέξας, ΗΠΑ
82.- Κυριακού Αναστασία,
Φυτοπαθολόγος, ΕΛΛΑΣ
83.- Αναστασοπούλου Ιωάννα , Καθηγήτρια ΕΜΠ, ΕΛΛΑΣ
84.-
Lazarides Georgios Emeritus Professor,
Aristotle U. of Thessaloniki, ΕΛΛΑΣ
85.- Καπιδάκης Σαράντος, Καθηγητής Σχολή Επιστήμης της
Πληροφορίας και Πληροφορικής
Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ΕΛΛΑΣ
86.-
Papadopoulos Kyriakos, Professor of Chemical & Biomolecular
EngineeringTulane UniversityNew Orleans -USA
87.- Συγκλητή Πελίδου, Επίκ. Καθ. Νευρολογίας
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων , Ελλάδα
88.-Κατσιμάνης Κυριάκος, Docteur d’Etat ές Lettres (Paris-Sorbonne) Επ. Καθηγητής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Επιτ. Σύμβουλος-Τ. Αντιπρόεδρος του Παιδ.. Ινστιτούτου-ΕΛΛΑΣ
89.- Κανελλόπουλος
Νικόλαος, Αναπληρωτής Πρόεδρος Ιονίου Πανεπιστήμιου. Καθηγητής Εφαρμογών
Πληροφορικής. Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, ΕΛΛΑΣ
90.- Poularikas Αlexander, Ph.D. Professor Emeritus, Author, University
of Alabama, USA
91.- Παπαμαρινόπουλος Σταύρος Π. , τ. Καθηγητής
Πανεπιστημίου Πατρών, ΕΛΛΑΣ
92.-
Economou Eleftherios , Emeritus Professor, University of Crete, HELLAS
93.- Ηλίας Σταμπολιάδης, Καθηγητής, Πολυτεχνείο
Κρήτης, ΕΛΛΑΣ
94.-
Vassiliou Y., Emeritus Professor, Director ICCS – National Technical University
of Athens, GREECE
95.- Καλογεράς Αθανάσιος, Κύριος Ερευνητής, Ερευνητικό
Κέντρο ΑΘΗΝΑ-ΕΛΛΑΣ
96.- Δεριζιώτης Δημήτρης Ι. Ομ. Καθηγητής του ΕΚΠΑ, ΕΛΛΑΣ
97.- Κανάρης Τσίγκανος, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΛΛΑΣ
98.-
Sakkas Lazaros, MD, DM, PhD(UK),
FRCP(UK)Professor of Medicine and Rheumatology
University
of Thessaly,ΕΛΛΑΣ
99.-
Synodinou Clairy
100.-
Υποναύαρχος ε.α. Σωτήριος Γεωργιάδης Π.Ν., Διπλωματούχος Ναυπηγός του Royal
Naval College, Greenwich, London, England – ΕΛΛΑΣ
101.-
ΠαπαθεοδώρουΓιώργος, Ομότιμος
Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών, ΕΛΛΑΣ
102.- Μανιάς
Στέφανος, Καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου-ΕΛΛΑΣ
103.- Γρουμπός Πέτρος Π. , Καθηγητής Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας
Υπολογιστών Πανεπιστήμιο Πατρών, ΕΛΛΑΣ
104.- Τζάνος Κώστας, Δρ Πυρηνικής Τεχνολογίας, USA
105.- Μήτσης Μιχάλης Χ., Αναπληρωτής Καθηγητής
Χειρουργικής - Μεταμοσχεύσεων
Ιατρικό Τμήμα, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΕΛΛΑΣ
106.- Κοσμάς Κ. Σίδερης, Αναπλ. καθηγητής Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών
ΔΠΘ, ΕΛΛΑΣ
107.-
Nikolakopoulos Konstantinos, PhD,
Prof., Orthodoxe Theologie, Universität München, GERMANY
108.- Kotsakis Evangelos, PhD, Electronic and Electrical Engineering, Joint
Research Center of the European Commission, ITALY
109.-
Stergianopoulos Panagiotis, , Economist
Prof.(Ret.) Connecticut State University, USA
110.- Vice Admiral Georgios P. Chraniotis HN
(ret) Founder and President Patron of
the Wall Painting & Iconography Diploma, Liturgical Arts Program, The
Prince’s School of Traditional Arts,ΕΛΛΑΣ
111.-
Παπακώστας Στέφανος, Μ.Β.Α (University of Texas at El Paso), Πρώην καθηγητής
των αμερικανικών κολλεγίων, Southeastern College, Deree College, University of
Indianapolis (Athens Campus) ΕΛΛΑΣ
112.-
Politis Dimitris, Distinguished Professor of MathematicsUniversity of
California, San Diego USA
113.-
Alexandrakis George C., Distinguished Professor Emeritus, University of Miami, USA
114.-
Yiacoumettis Andreas, Prof. ESPRAS
President President UEMS Section
Plast. Rec. & Aesth. Surgery USA
115.- Κλάδη Μαριάνθη, πρώην επίκουρη καθηγήτρια,
Πάντειο πανεπιστήμιο, ΕΛΛΑΣ
116.-
Tryphonopoulos Demetrios P., Dean, Faculty of Arts & of Graduate
StudiesProfessor, Department of English and Creative Writing, Brandon
UniversityAdjunct Professor, Department of English and Creative Writing,
University of New BrunswickEditorial Collective, Paideuma: Modern and
Contemporary Poetry and Poetics Secretary, Ezra Pound SocietyBrandon
University, USA
117.-
Kodogianidis Nikolaos, PhD, Former
professor of Mathematics Electrical Engineer
Fred
Wilson & Associates Jacksonville, FL. USA
118.- Φουντόπουλος Παναγιώτης, Δρ Ηλεκτρολόγος
Μηχανικός Ε.Μ.Π., ΕΛΛΑΣ
119.- Σπυρονικόλας Χοϊδάς, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ,
ΕΛΛΑΣ
120.- Τσίρκα Άννα, Παιδοκαρδιολόγος, Επίκεντρο. Καθ.
Παιδιατρικής Ιατρική Σχολή
Πανεπιστήμιο Tufts, USA
121.- Christodoulou Niki, PhD, Associate Professor
of Curriculum and Instruction
DEPARTMENT
OF ADVANCED STUDIES AND INNOVATION, COLLEGE OF EDUCATIONAugusta University, USA
122.- Yiacoumettis Andreas, PhD., ESPRAS President
President UEMS Section Plast. Rec. & Aesth. Surgery HELLAS
123.- Αγγελομάτη-Τσουγκαράκη Ελένη, Ομότιμη Καθηγήτρια
Ιονίου Πανεπιστημίου, ΕΛΛΑΣ
124.-
Tsatsanifos Christ, PhD., Tunnel Expert QIRP Department QATAR
125.-
Petros Ethel Petrou, PhD Professor, Chair-Physics Dept. Erie Community
College-South Campus Orchard Park, 14127, NY, USA
126.- Αθανασούλης Γεράσιμος, Καθηγητής ΕΜΠΣχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων
Μηχανικών, ΕΛΛΑΣ
127.- ΚατσιφαράκηςΚώστας, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, ΑΠΘ
ΕΛΛΑΣ
128.- ΠαληόςΛεωνίδας, ΚαθηγητήςΤμήμα Μηχανικών Η/Υ
και ΠληροφορικήςΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΕΛΛΑΣ
129.- Καρανικόλας Παύλος, Επίκουρος ΚαθηγητήςΓεωπονικό Πανεπιστήμιο
ΑθηνώνΤμήμα Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης, ΕΛΛΑΣ
130.- Κουρούμαλης Ηλίας, Ομότιμος Καθηγητής ΓαστρεντερολογίαςΙατρικής
Σχολής aΠαν. Κρήτης, ΕΛΛΑΣ
131.- Χριστοφόρου Ευάγγελος Β. Καθηγητής ΕΜΠ Σχολή
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ΕΛΛΑΣ
132.-Κραββαριτης Δ.
Ομ. Καθηγητης ΕΜΠ, ΕΛΛΑΣ
133.- Κωνσταντόπουλος Ιωάννης Β. Ομότιμος Καθηγητής Universite Libre de Bruxelles
πρώην Καθηγητής Σ.Ν.Δοκίμων, ΕΛΛΑΣ
156.- Γρηγόρης
Παπαγιώτης, Πολιτικός Μηχανικός Πανεπιστήμιο Michigan USA Πτυχειο Ανωτ.
Πολιτικου Μηχανικού, ΕΛΛΑΣ
157.-
Bountis Anastasios (Tassos), Professor,
Corresponding Member of Academy of Athens Member of European Academy of
Sciences and Arts Department of Mathematics
University
of Patras ΕΛΛΑΣ
165.- Αλεβίζος Γιάννης , Καθηγητής φυσικής στο 7ο
Λύκειο Αθηνων, ΕΛΛΑΣ
166.- Athanassiadou Aglaia,
Professor Emeritus, University of Patras Medical School HELLAS
191.- Karayanni Despina, MBA, Ph.D. in Marketing Associate Professor of
Marketing Department of Business AdministrationSchool of Business University of
Patras, ΕΛΛΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου